کتاب قدرت، سیاست و سنت در امپراتوری مغول و ایلخانیان آنالیز می گردد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، کتاب قدرت، سیاست و سنت در امپراتوری مغول و ایلخانیان در عصر شنبه های مجله بخارا نقد و آنالیز می گردد.

کتاب قدرت، سیاست و سنت در امپراتوری مغول و ایلخانیان آنالیز می گردد

در این نشست ابوالفضل رضوی، حمید کرمی پور، هوشنگ خسروبیگی، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی حضور دارند و در این باره گفت وگو می نمایند.

انتشارات نگارستان اندیشه کتاب قدرت، سیاست و سنت در امپراتوری مغول و ایلخانان اثر مایکل هوپ ترجمه سید ابوالفضل رضوی را منتشر کرد.

مایکل هوپ در این کتاب کوشش نموده تا تفسیر جدیدی از چگونگی فهم و اعمال قدرت در عصر جانشینان چنگیز و به ویژه ایلخانان ارائه کند؛ او با اقتباس از تفسیر حمید دهباشی از نظریه وبر در تبیین تحولات سیاسی پس از رحلت حضرت رسول (ص)، سعی نموده تا مساله جانشینی پس از چنگیز را در قالب نوعی واگرایی ایدئولوژیک نشان دهد. او در این مسیر از نظریه ماکس وبر درباره روال مند شدن کاریزما استفاده نموده است.

در تفسیر هوپ، منافع دو گروه برجسته در قدرت موسوم به کالیچالیست ها و پاتریمونیالیست ها با ادعای حفظ و حراست از سنن و میراث چنگیزی به چشم می خورد، جناح پاتریمونیال با اهتمام به حق موروثی بچه ها چنگیز، همه چیز را متعلق به خود و حق مشروع تلقی می نماید. این تفسیر، به تدریج با اندیشه پادشاهی مطلقه که از سوی نخبگان دیوانی ایرانی به حاکمان مغولی ارائه می شد ترکیب شد و رویکرد پدرشاهانه مغولی را با حمایت جدی دولتمردان ایرانی که منافع خود و جامعه را در تمرکز قدرت در دست ایلخانان می دیدند، همراه ساخت.

این نشست شنبه 17 تیرماه ساعت 17 در کافه مانا برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11360

به "کتاب قدرت، سیاست و سنت در امپراتوری مغول و ایلخانیان آنالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب قدرت، سیاست و سنت در امپراتوری مغول و ایلخانیان آنالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید