هنرمندان تئاتر به حال خود رها شده اند، امیدوارم نگاه بسته و از روی محدودیت مسئولان به نگاه حمایت آمیز تغییر کند

به گزارش جعبه مهر، رحمت امینی گفت: هنرمندان تئاتر تقریبا به حال خود رها شده اند البته تئاتر پیش از کرونا هم پشت و پناه محکمی نه به لحاظ مادی و نه به لحاظ معنوی نداشته است و در حقیقت در تاریخ تئاتر ما این کمبود وجود دارد.

هنرمندان تئاتر به حال خود رها شده اند، امیدوارم نگاه بسته و از روی محدودیت مسئولان به نگاه حمایت آمیز تغییر کند

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- سپیده شریعت رضوی؛ رحمت امینی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در مصاحبه با دانشجو در پاسخ به این پرسش که در این یکسال و نیم اخیر که کشور با بحران کرونا دست و پنجه نرم می نماید تئاتر با چه صدماتی روبه رو شده است، گفت: نتیجه کار نشان می دهد که هنرمندان تئاتر تقریبا به حال خود رها شده اند البته تئاتر پیش از کرونا هم پشت و پناه محکمی نه به لحاظ مادی و نه به لحاظ معنوی نداشته است و در حقیقت در تاریخ تئاتر ما این کمبود وجود دارد.

وی ادامه داد: در این میان اوضاع سینما که شاخه ای از هنر است، از تئاتر بهتر است چراکه سینما امکان خودنمایی های بیشتری دارد، اما تئاتر همواره یک هنر فرهیخته تر و فرهنگی تر بوده و زمانی به کار سیاستمداران آمده است که قصد داشتند علیه آن صحبت نمایند بنابراین در دوران کرونا شرایط تئاتر بدتر شده است البته بخشی از این شرایط دیگر ارتباطی به مجریان و مسئولان ندارد و کرونا برای هم اهالی تئاتر و هم برای تماشاگرانش خطرناک است به نام مثال من از ابتدیا کرونا تا به الان به علت بیماری زمینه ای که دارم، نتوانستم تئاتر ببینم.

کارگردان جعفرخان از فرنگ برگشته با اشاره به اینکه بسیاری از افراد نرفتن به تئاتر را برای حفظ سلامتی خود ترحیح می دهند، توضیح داد: شنیده ام حمایت هایی از کسانی که روی صحنه می فرایند، شده است، اما نکته فقط برای کسانی که تئاتر اجرا می نمایند، نیست بلکه باید به کسانی که نمی توانند در این شرایط به هر علتی فعالیت نمایند هم توجه کرد چراکه هیچ حقوقی ندارند و حتی اگر بیمه هم دارند برای پرداخت حق بیمه هم به مشکل برخورده اند. یاری هایی که شده است بسیار کمتر از آنی ست که بخواهد درد و مسائل بچه های تئاتر را حل نماید.

امینی ضمن گلایه از تلویزیون برای بهره نبردن از هنرمندان تئاتر در دوران کرونا نام کرد: تلویزیون که سال ها از توان بچه های تئاتر چه در نوشتن و چه در فراوری بهره برده است، در این زمان هیچ گاه از توان هنرمندان عرصه تئاتر در برنامه ها و حتی فراوری تئاتر های تلویزیونی استفاده نکرده است در حقیقت حاضر است سریال های ضعیف بسازد، اما قصد ندارد بودجه یک سریال درجه چندم و آبکی را در اختیار 15 تا 20 گروه تئاتری قرار بدهد و به آن ها سفارش کند که تئاتر های خوبی را به نام تئاتر تلویزیونی فراوری نمایند که هم مشکل معیشتی حل بگردد و هم برنامه های تلویزیون ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ چیز جای تئاتر را نمی تواند بگیرد، اما تئاتر می تواند خود را در نوع دیگری نشان دهد، توضیح داد: به نام مثال تئاتر از زمانی که دیده شد تا زمانی که سینما، تلویزیون و رادیو آمد بی رقیب بود. زمانی که تلویزیون که آمد شاهد فراوری تئاتر تلویزیونی بودیم، اما این بدین معنا نبوده و نیست که تئاتر تلویزیونی قرار است جایگزین تئاتر روی صحنه باشد اتفاقا این توان تئاتر بوده است که خود را جای دیگری نشان داده است پس تئاتر آنلاین هم نمی تواند جای تئاتر را بگیرد بلکه تئاتر خود را در فضای آنلاین جلوه می دهد و راه خود را طی می نماید در حقیقت تئاتر آنلاین پدیده منبعث در شرایط موجود است.

این نمایشنامه نویس با بیان اینکه باید راه حل هایی برای استفاده از توان هنرمندان تئاتر در عرصه های دیگر اندیشیده گردد، نام نمود: هنوز هم می توانیم از اساتید تئاتر برای فراوری بسته های آموزشی در فضای مجازی و یا برگزاری کارگاه های مختلف که نمونه های آن در جهان موجود است، بهره ببریم چراکه بسیاری از هنردوستان که ساکن شهر های مختلف ایران هستند، مشتاقند که ویدیوی آموزشی اساتید این عرصه در اختیارشان قرار بگیرد تا با این هنر آشنا شوند.

امینی در جواب به این سوال که در دوران پساکرونا برای دعوت از مخاطبانی که قرار است به تماشای تئاتر بنشینند باید چه کار هایی انجام داد، اظهار کرد: اگر کرونا کنترل گردد و تئاتر ها رونق بگیرند شک نکنید که مخاطبان بیشتر از دوران قبل از کرونا از تئاتر و بعلاوه از سینما استقبال می نمایند البته کیفیت همچنان مهم است و هنرمندان تئاتر باید خود را آماده نمایند تا کار بهتری فراوری گردد.

وی در ادامه به خاطره ای اشاره و نام نمود: پیش از دوران کرونا برای یک فرصت مطالعاتی که در اختیارم قرار داده شد، به فرانسه سفر کردم. آن موقع که در دانشگاه بودم یک کارتی به من تعلق گرفت که به مدت یکسال با در اختیار داشتن این کارت می توانستم تئاتر های مختلف را با قیمت کمتر تماشا کنم البته ضروری است این نکته را ذکر کنم که بعضی از شهفرایندان، دانشجویان، اساتید و کسانی که با دانشگاه در ارتباط بودند این کارت را در اختیار داشتند.

کارگردان استاد نوروز پینه دوز اضافه نمود: تهیه این کارت یک ایده ای است که اتاق فکر مرکز هنر های نمایشی، خانه تئاتر و... باید بدان فکر نمایند تا بدین شکل علاوه بر سودرسانی به تئاتر با در نظر دریافت سوبسید برای تماشاگر بتوانند او را برای تماشا تئاتر های روی صحنه عادت بدهند که اگر این اتفاق رخ بدهد چه بسا اینکه دارنده کارت در صورت تمام شدن سهمیه اش ممکن است خود هزینه کند و به تماشای تئاتر بنشیند.

امینی با بیان اینکه بلیت تئاتر نسبت به سینما گران تر است، توضیح داد: با راه حل های مختلف می توان قیمت بلیت های تئاتر را تعدیل کرد تا علاقه مندان بتوانند به تماشای نمایش بنشینند. ضمن اینکه تئاتر انواع و اقسام دارد از سویی بعضی از سالن های تئاتر خصوصی است و این سالن ها باتوجه به شرایط خود می توانند قیمت بلیت تئاتر را مشخص نمایند، اما تالار وحدت و تئاترشهر که دولتی است به علت آنکه سهم عمومی بیشتری دارد باید به گونه دیگری بلیت های نمایش خود را قیمت گذاری نمایند.

وی درباره جدیدترین فعالیت های خود در عرصه تئاتر گفت: قصد دارم در فضای کنترل شده کرونا یک تئاتر ترکیبی 2 زبانه فرانسه-فارسی را که آوازه خوان طاس نام دارد، روی صحنه ببرم. کارگردان نمایش جیجک علیشاه در سرانجام گفت: آرزو می کنم کرونا از بین برود و یا حداقل کنترل گردد. بعلاوه امیدوارم هم مسئولان تئاتر و هم دولت مردان و اعضای مجلس این نگاه بسته و از روی محدودیت را از همه جهت به نگاه حمایت آمیز تغییر بدهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10465

به "هنرمندان تئاتر به حال خود رها شده اند، امیدوارم نگاه بسته و از روی محدودیت مسئولان به نگاه حمایت آمیز تغییر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندان تئاتر به حال خود رها شده اند، امیدوارم نگاه بسته و از روی محدودیت مسئولان به نگاه حمایت آمیز تغییر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید