ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی

به گزارش جعبه مهر، نام روستای طاد در متون تاریخی سده های نخستین اسلامی به صورت متوالی ذکر شده است. این موضوع نشانگر پیشینه تاریخی روستای طاد به عنوان یکی از روستاهای مهم هدف گردشگری در منطقه تاریخی لنجان بزرگ است.

ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی

بافت تاریخی روستای طاد، الگو و نمونه ای کامل از زندگی روستایی در ایران قدیم است. امروزه بسیاری از ارزش های تاریخی، معماری، فرهنگی و اقتصادی روستاهای گذشته در بافت کنونی طاد یافت می شود.

بافت روستا دارای معابر و کوچه های منظم و مشخصی است، به نحوی که مهم ترین گذر تاریخی این روستا از سمت شرق به غرب بنا شده است، این گذر به نام باغ شاه یا نقاش خانه معروف است، علاوه براین گذر دیگری در بافت تاریخی طاد وجود دارد که در این گذر عناصر ارزشمندی چون خانه تاریخی حاجی خان، حمام، مسجد جامع، خانه جعفری، سقاخانه، بازارچه واقع شده است.

به جرات می توان گفت که بیشترین خانه های تاریخی و ارزشمند شهرستان فلاورجان در روستای طاد بنا شده که تا به امروز نزدیک به چهل خانه ارزشمند در این روستا شناسایی شده است. این خانه ها عموما متعلق به دوره قاجار بوده که تمامی آنها با مصالح خشت و ملات گل و گچ و براساس شرایط اقلیمی منطقه ساخته شده اند. برخی از خانه های موجود چون خانه تاریخی جعفری دارای تزئینات و آرایه های زیبای نقاشی، درهای چوبی نفیس و ازاره های سنگی هستند.

حمام تاریخی روستای طاد در مجاورت خانه تاریخی جعفری و مسجد جامع روستا قراردارد. این حمام از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل می شود. این بنا با مصالح آجر در بدنه داخلی و ملاط گل آهک و سنگ در نمای بیرونی بنا شده است.

همچنین در حال حاضر پنج برج کبوترخانه شامل سه برج بزرگ و دو برج کوچک در مزارع اطراف طاد وجود دارند. برج های کبوترخانه با مصالح خشت و در فرم مدور و به صورت خمره ای یا سیلندری شکل، بنا شده اند.

از دیگر آثار شاخص روستا، بنایی معروف به مسجدی است که بقایای از یک مسجد ایلخانی بوده و در حال حاضر بخشی از محراب آن برجای مانده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8134

به "ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید