روزگار تلخ آفریقایی های ساکن چین!

به گزارش جعبه مهر، بسیاری از ناظران، گسترش اپیدمی کروناویروس را عامل اصلی بروز بعضی از حرکت های نژاد پرستانه بر ضد آسیایی تبار ها و مشخصاً چینی ها می دانند. علت این حرکت ها نیز منشأ شیوع این ویروس در کشور چین بود که حتی به دنیای سیاست نیز کشیده شد و برای مثال دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، برای نامیدن کروناویروس، از عباراتی همچون ویروس چینی و یا ویروس ووهان استفاده کرد. دولت چین نیز در واکنش، نگاه نژادپرستانه به یک مقوله سلامت جهانی را بی شرمانه خواند و به شدت آن را محکوم کرد. اما در روز های اخیر گزارش هایی از چنین رویکرد های نژادپرستانه از سوی دولت چین بر ضد آفریقایی تبار ها در این کشور به گوش می رسد که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. وبسایت Quartz طی گزارشی به این مسئله پرداخته است.

روزگار تلخ آفریقایی های ساکن چین!

در روز های اخیر، سفیران چین در سراسر پایتخت های آفریقا فراخوانده شدند تا درباره صحنه های وحشتناکی شرح دهند که سراسر رسانه های اجتماعی این قاره را فرا گرفته است. در فیلم ها، صحنه های ناراحت نماینده از بیرون کردن شهروندان و مهاجران آفریقایی تبار، از آپارتمان های خود در کشور چین دیده می گردد که به دنبال آن بسیاری از شهروندان و دیپلمات های آفریقایی به کشور خود بازگشتند.

این حوادث اختلاف نظر های دیپلماتیک میان اتحادیه آفریقا، دولت های مختلف آفریقایی و حتی ایالات متحده با چین ایجاد نموده است. اکنون پکن به خاطر گزارش این بدرفتاری ها با مهاجران سیاهپوست که عمدتا از کشور های آفریقایی هستند، تحت فشار قرار گرفته است. غنا، نیجریه، کنیا و اوگاندا از جمله کشور هایی هستند که شرحات دولت چین در این خصوص را خواهان شدند.

در یکی از این فیلم ها در نیمه شب گرفته شده است، یک مرد اهل غنا می گوید: من نمی دانم امشب کجا باید بخوابم. در اینجا افرادی از نیجریه، اوگاندا و غناء هستیم که به حال خود رها شده ایم. در ویدئویی دیگر، گروهی از مردان سیاه پوست دیده می شوند که در حال کشیدن چمدان های خود در خیابان های بارانی هستند و توسط مأموران پلیس گرد هم جمع شده اند. فردی که این فیلم را می گیرد، می گوید: پلیس ها در حال تعقیب ما هستند. ما فقط در جاده قدم می زنیم. آن ها به ما خانه نمی دهند، آن ها به ما هتل نمی دهند ... آن ها نمی خواهند ما در یک مکان بمانیم. روز شنبه، در صفحه اول روزنامه Nation کنیا، این تیتر دیده شد: کنیایی ها در چین: ما را از جهنم نجات دهید.

آفریقای کوچک

در روز های اخیر مقامات رسمی چین، مقررات سختگیرانه و محدودیت های رفت و آمد برای شهروندان را که به دنبال انتشار اپیدمی کروناویروس اعمال نموده بودند را پس از مدت ها لغو کردند. در شهر ووهان، که کروناویروس برای اولین بار در آن شناسایی شد، پس از 76 روز قرنطینه سخت، برای اولین بار از تاریخ 23 ژانویه، به شهروندان اجازه داده شد تا شهر را ترک نمایند.

در گیرودار شروع شیوع این بیماری، اگر چه بسیاری از دانشجویان آفریقایی و مهاجران این قاره تمایل داشتند که چین را ترک نمایند، اما بسیاری دیگر نیز تصمیم گرفتند که در این کشور بمانند با این استدلال که امکانات بهداشتی چین بهترین گزینه را برای مقابله با شیوع این بیماری نسبت به سیستم های بهداشتی کم امکانات در کشورهایشان خواهد بود. با این حال این هفته مقامات بهداشتی چین گزارش کردند که آزمایش Covid-19 پنج شهروند نیجریه ای در جنوب شهر گوانجو این کشور، مثبت بوده است. به گفته رسانه های دولتی چین، این افراد قرنطینه را شکسته و چند بار به یک رستوران رفته اند که این امر منجر به آلوده شدن صاحب این رستوران شده و این فرد نیز به نوبه خود ویروس را به دختر هشت ساله خود منتقل نموده است.

با وجودی که به نظر می رسد شرایط اضطراری اپیدمی کروناویروس در چین به انتها رسیده است، اما مقامات رسمی این کشور اظهار نگرانی نموده اند که موارد ابتلای وارداتی، موجب شکل گیری موج دوم اپیدمی در این کشور گردد. به نظر می رسد این گزارش ها همان چیزی است که موج فعلی سوء ظن و احساسات ضد بیگانگان را در این کشور برانگیخته است.

یک دانشجوی 24 ساله اوگاندایی به خبرگزاری فرانسه گفت: من چهار روز است که زیر پل ها می خوابم و هیچ غذایی برای خوردن ندارم ... من نمی توانم از هر جایی غذا بخرم و تقریباً هیچ مغازه یا رستورانی به من غذا نمی فروشد. حتی کسانی که از زمان شروع اپیدمی، این کشور چین را ترک ننموده اند نیز به اجبار آزمایش شده، به قرنطینه منتقل شده اند و یا از آپارتمان هایشان بیرون رانده شده اند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز بدون اشاره و ارائه شرح درباره این گزارش ها، گفت: دولت چین توجه جدی به حوادث و سوء تفاهم هایی که گاه به گاه ممکن است در این فرآیند رخ دهد، دارد، اما توجه اصلی ما معطوف به متوقف کردن موج دوم اپیدمی می باشد و از همه اتباع خارجی می خواهیم تا دستورالعمل های محلی را رعایت نمایند. با این حال، براساس آماری که این هفته توسط رسانه های دولتی چین منتشر شده است، بریتانیایی ها، آمریکایی ها و فیلیپینی ها- و نه آفریقایی ها- بیش از نیمی از افراد خارجی مبتلا به کروناویروس، در گوانجو را تشکیل می دهند، اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که این افراد در معرض اخراج و یا فشار قرار گرفته باشند.

سومین شهر عظیم چین، به حضور بی شمار بازرگان آفریقایی مشهور است چرا که این شهر به عنوان یک مرکز تجاری عظیم به آن ها امکان می دهد که به راحتی به کالا های ارزان قیمت برای صادرات به آفریقا دسترسی پیدا نمایند. این امر گوانجو را به محبوب ترین مقصد پرواز های خارج از آفریقا تبدیل نموده است. منطقه تجاری این شهر اکنون با نام آفریقای کوچک لقب گرفته است. طی یک دهه گذشته، این شهر به یکی از عظیمترین جوامع آفریقایی در آسیا تبدیل شده است. اگر چه شهر گوانجو مرکز اصلی گزارش های بد رفتاری با آفریقایی ها بوده است، اما رسانه های محلی کشور غنا نیز گزارش های مشابهی را از بد رفتاری با شهروندان این کشور در شهر پکن منتشر نموده اند.

دیپلماسی کروناویروس

غنا، کنیا، نیجریه و اوگاندا از جمله کشور هایی هستند که سفیران چین را به همراه کمسیون اتحادیه آفریقا احضار کردند تا نارضایتی خود را در مورد گزارش های بد رفتاری با شهروندان خود، به صورت خصوصی و در بعضی مواقع کاملاً علنی، اعلام نمایند. وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن اخطار به آمریکایی های آفریقایی تبار برای مسافرت به شهر گوانجو چین، آنالیز دقیق وقایع در این شهر را تشدید نموده است.

با این همه نکته جالب توجه این است که در روزهای اخیر تصوری از یکی از شعبه های فست فود آمریکایی مک دونالد در شهر گوانجو منتشر شد که در پشت شیشه های آن ورود افراد سیاهپوست به داخل رستوران را ممنوع نموده بود. مک دونالد در واکنش به این تصویر، ضمن انتشار بیانیه ای گفت: چنین اقدامی به هیچ وجه نماینده ارزش های فراگیر این شرکت نیست و این شعبه برای آنالیز موضوع به طور موقت تعطیل خواهد شدم. مک دونالد همچنین اضافه کرد: از این تعطیلات قرنطینه استفاده خواهد نمود و آموزش های بیشتری را برای مدیران و کارمندان در مورد ارزش های این شرکت برگزار خواهد نمود تا چنین مشکلاتی دوباره رخ ندهد.

اکنون پکن به دنبال شکایت و تبلیغات خود درباره استفاده از ادبیات نژادپرستانه در مورد کروناویروس که در بعضی کشور های غربی با عنوان ویروس ووهان یا ویروس چینی نامیده می شد، اکنون خود با رسوایی برخورد های نژادپرستانه با دیگر نژاد ها در این زمینه روبرو است. چین امیدوار است با استفاده از دیپلماسی کروناویروس خود در اهدای تجهیزات و یاری های پزشکی، از آن به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای یاری به دفع بعضی از نقدها و منحرف کردن توجه ها از سیاست های فعلی، بهره جوید.

در واقع چین امیدوار است تا با این سیاست نه تنها داستان هایی در مورد سخاوت چینی و کوشش های بی دریغ این کشور برای انتها دادن به همه گیری منتشر کند، بلکه میخواهد تا به این شکل سریعاً خشم بعضی از مهمترین متحدین خود در قاره آفریقا را فرو بنشاند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5775

به "روزگار تلخ آفریقایی های ساکن چین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزگار تلخ آفریقایی های ساکن چین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید