تفاوت طبع خرما و رطب

به گزارش جعبه مهر، خوشه های آویزان نخل، دو میوه شیرین و بهشتی مملو از خاصیت را به ما هدیه می دهند. دو میوه ای که با وجود خاستگاه مشترک تفاوت هایی میانشان جاری است. دو میوه خرما و رطب که از دیرباز همیشه استفاده از آن ها به وسیله پیشوایان دینی توصیه شده است.

تفاوت طبع خرما و رطب

اما چرا به استفاده از این دو میوه همواره توصیه شده است؟ چرا این دو میوه باید با یکدیگر متفاوت باشند؟ چه تاثیراتی بر سلامتی بدن دارند؟ تفاوت های طبع این دو میوه چطور قابل تشخیص است؟ حال برای رسیدن به پاسخ این سوالات ما در ادامه قدم به دنیای شیرین خرما و رطب خواهیم گذاشت تا نگاهی کلی به خواص این دو میوه برای بدن و تفاوت طبع خرما و رطب داشته باشیم.

طبع خرما و رطب

برای رسیدن به تفاوت طبع خرما و رطب ابتدا باید نگاهی به روند کلی به وجود آمدن خرما داشته باشیم، به این صورت که میوه خرما در مرحله اول تشکیل، به شکل دانه اولیه سبز و کاملا کال به نام پهک در می آید. پس از آن نوبت رسیدن به مرحله خارک می رسد. این مرحله زمانی است که خرما درصد زیادی از رطوبت خود را از دست می دهد، در این مرحله میوه خرما طعمی گس و شیرین دارد اما شیرینی آن زمانی به حد مطلوب می رسد که وارد مرحله سوم یعنی رطب می گردد.

پوست خرما در مرحله رطب شفاف و تیره است و کم کم طبع آن به سمت گرمی می رود اما بی شک طبع رطب در این مرحله کاملا گرم نبوده و طبع خرمای رسیده در مرحله چهارم به مراتب گرم تر از رطب می باشد.

طبع خرما

میوه شیرین و خوش طعم خرما که در سراسر دنیا برای خواص بی نظیرش بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، بسته به تغییر شرایط آب و هوای محیط برای رشد ممکن است طبع گرم آن دچار تغییر و تحول بگردد.

علاوه بر این عوامل دیگر که مرتبط با مراحل رشد خرما هستند در تفاوت طبع این میوه دخیل می باشند و زمانی که خرما مراحل مختلف رشد را تجربه می نماید، طبع آن دچار تغییر می گردد.

طبع هر یک از انواع خرما نیز ممکن است از یکدیگر متفاوت باشد. علاوه بر این بدن با طبع های مختلف خرما که همگی گرم هستند و تنها درجه گرمی آن ها دارای تفاوت است، واکنش های خاص و متفاوتی از خود نشان می دهد.

طبع انواع خرما

میوه خرما انواع بسیار زیادی دارد اما به طور کلی تمام انواع این میوه گرمسیری طبع گرمی داشته و یکی از تفاوت ها در انواع آن مقدار و شدت گرمی طبع است.

خرما هرچه رسیده تر و خشک تر باشد به مراتب طبع گرمتری دارد و برای افرادی که سرد مزاج هستند و مشکلاتی نظیر فشار خون دارند یا با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می نمایند، استفاده از خرماهای خشک و رسیده تر، همچون خرمای پیارم و شاهانی توصیه می گردد؛ چرا که این خرما ها برای کنترل و تنظیم فشار خون یا درمان افراد دیابتی بسیار مفید می باشند.

طبع هسته خرما

همان طور که خواندیم میوه خرما سرشار از ویتامین و مواد معدنی برای درمان بیماری ها و کنترل قند خون و فشار خون می باشد اما این خواص نه تنها در گوشت شیرین و خوش طعم خرما وجود دارد بلکه در هسته میان آن نیز دیده می گردد. هسته خرما مانند خرما طبعی گرم دارد و از آن محصولاتی همچون پودر هسته خرما و روغن هسته خرما فرآوری می گردد؛ چرا که هسته خرما با داشتن مقادیر فراوانی مواد معدنی همچون کلسیم، سدیم، پتاسیم و روی سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می گردد اما این هسته کوچک خواص درمانی بسیاری هم دارد که برای درمان بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرد.

طبع رطب

رطب مرحله رشد خرما پیش از رسیدگی کامل آن می باشد و زمان برداشت آن پیش از تبدیل شدن به خرما است اما اگر رطب روی درخت باقی بماند و چیده نگردد به خرمای رسیده تبدیل می گردد در این مرحله شیرینی خرما مطلوب می باشد اما این شیرینی به مقدار خرمای رسیده نیست. طبع رطب همچون خرما گرم است و باید بگوییم به علت اینکه رطب در یکی از مراحل تبدیل شدن به میوه خرما قرار گرفته است طبع آن همواره گرم می باشد.

خواص رطب

با توجه به اینکه خرما و رطب هر دو یک منشا مشترک دارند، رطب نیز همچون خرما خواص فراوانی را در دل خود جای داده است اما خرما رسیده تر است و مدت زمان ماندگاری آن روی درخت بیشتر می باشد. پس می توان گفت خرما خواص بیشتری نسبت به رطب دارد اما در وصف خواص میوه خوش طعم رطب باید بگوییم که این میوه سرشار از کلسیم و آهن است که برای افراد دارای کم خونی و پوکی استخوان که احتیاج شدید به آن و کلسیم دارند مفید می باشد.

علاوه بر این رطب کالری کمتری نسبت به خرما دارد و همین موضوع موجب می گردد بدون افزایش کالری انرژی بدن را تامین کند. بعلاوه می توان گفت که حضور رطب در تغذیه مادران باردار یا شیرده بسیار مفید می باشد.

تفاوت های دیگر رطب و خرما

در میان دو میوه خرما و رطب علاوه بر تفاوت در گرمی طبع تفاوت های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه بعضی از آن ها را به صورت جزئی آنالیز خواهیم کرد.

بافت

تفاوت در بافت رطب و خرما به وضوح مشاهده می گردد؛ چرا که میوه رطب پیش از خرما برداشت شده و هنوز آب آن تبخیر نشده است از این رو خرما به علت اینکه نسبت به رطب رسیده تر است آب کمتری دارد.

ترکیبات

همان طور که کمی پیش تر عنوان شد خرما به علت اینکه مدت زمان بیشتری روی درخت می ماند و نسبت به رطب رسیده تر می باشد ترکیبات بیشتری نیز دارد که تفاوت بعضی از ترکیبات آن را در100 گرم خرما و رطب مشاهده می کنیم.

ترکیباتخرمارطب
کالری286275
فیبر75
پروتئین22.5
کلسیم025
آهن3950

شرایط و مدت زمان نگه داری

با آن که مقدار آب خرما نسبت به رطب بسیار کمتر می باشد اما این میوه به مراتب ماندگاری کمتری به نسبت رطب دارد به طوری که رطب را می توان در محیطی خنک تا 6 ماه بدون ایجاد تفاوت در طعم و ظاهر نگه داری کرد اما این شرایط اگر برای خرما مهیا باشد نگهداری آن نهایتا تا 2 هفته امکان پذیر است.

در پایان

استفاده از دو میوه خرما و رطب با خواص ویژه ای که دارند، می توانند بسیار برای بدن مفید باشد این دو میوه در بسیاری از خواص مشترکند اما در مقدار آن ها در هر یک تفاوت هایی وجود دارد که در این مقاله سعی شد به طور کامل به این تفاوت ها و تفاوت در طبع خرما و رطب اشاره گردد.

منبع: هفت گنج
انتشار: 12 مهر 1402 بروزرسانی: 12 مهر 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11388

به "تفاوت طبع خرما و رطب" امتیاز دهید

1 کاربر به "تفاوت طبع خرما و رطب" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت طبع خرما و رطب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید