با قابلیت های جدید اندروید 11 آشنا شوید

به گزارش جعبه مهر، چند روز قبل بالاخره بعد از ماه ها انتظار، از اولین نسخه بتا اندروید 11 رونمایی شد. پیش از این نسخه، 4 پیش نمایش توسعه دهندگان منتشر شده و همان طور که پیداست، این نسخه ها برای توسعه دهندگان ارائه شده اند.

با قابلیت های جدید اندروید 11 آشنا شوید

اما عرضه بتا عمومی این معنا را دارد که اندروید 11 به حدی از ثبات رسیده که تمام علاقه مندان می توانند آن را نصب و از آن بهره ببرند. مانند هر سال، شاهد ارائه ویژگی های جدیدی هستیم و در این مطلب به مهم ترین تغییرات انجام شده می پردازیم.

تب جدید مکالمات در بخش نوتیفیکیشن ها

یکی از اهداف اندروید 11 این است که کاربران راحت تر به مکالمات در جریان دسترسی داشته باشند. به همین خاطر، در بخش نوتیفیکیشن ها شاهد یک تغییر هستیم.

زمانی که از طرف اپلیکیشن های پیغام رسان، پیغام جدیدی را دریافت می کنید، این پیغام ها در یک بخش اختصاصی در بالای قسمت نوتیفیکیشن ها نمایش داده می شوند. همچنین در کنار آن میانبرهای مفیدی واقع شده است و مثلا می توانید یک میان بر برای مکالمه موردنظر در هوم اسکرین معین کنید یا چت مربوطه را در محیط گوشی شناور کنید.

با توجه به اینکه به صورت روزانه کاربران چندین نوتیفیکیشن مختلف دریافت می نمایند، چنین کاری باعث می گردد که کاربران پیغام های مهم را کمتر از گذشته از دست بدهند.

شناور کردن چت ها

این مورد هم یکی دیگر از قابلیت های جذاب اندروید 11 محسوب می گردد. زمانی که یک چت را شناور می کنید، یک آیکون دایره ای شکل کوچک در رابط کاربری گوشی نمایش داده می گردد و حتی اگر وارد یک اپلیکیشن دیگر هم شوید، می توانید این آیکون را همچنان مشاهده کنید.

با ضربه زدن بر روی آیکون، روانه چت موردنظر می شوید و زمانی که کارتان تمام شد، می توانید بار دیگر بر این دایره کوچک ضربه بزنید تا این چت بار دیگر به آیکون کوچک شناور تبدیل گردد. این قابلیت مشابه یکی از تعیینه های اپلیکیشن Facebook Messenger است که در سال 2013 ارائه شده.

اما در هر صورت حالا تمام اپلیکیشن های پیغام رسان می توانند از این قابلیت بهره ببرند. به همین خاطر توسعه دهندگان باید اپلیکیشن خود را برای بهره گیری از این API جدید به روزرسانی نمایند.

تغییر محدود بخش Recents

بخش Recents اندروید همان قسمتی است که می توانید تمام اپلیکیشن های باز شده را مشاهده کنید. با وجود اینکه همچنان اپلیکیشن ها به صورت کارت های افقی نمایش داده می شوند، اما در بخش پایینی به جای ویجت جستجو گوگل و ردیفی از اپلیکیشن های پیشنهادی، شاهد سه گزینه Screenshot، Select و Share هستیم.

با گزینه Screenshot، یک اسکرین شات از اپلیکیشن در حال مشاهده ثبت می گردد و برای به اشتراک گذاری آن می توانید از گزینه Share بهره ببرید. گزینه Select هم می تواند متن های موجود در صفحه اپ موردنظر را تشخیص بدهد و قادر به کپی برداری یا اشتراک گذاری متن موردنظر خواهید بود.

ابزار داخلی برای ضبط ویدیو از صفحه نمایش

بسیاری از گوشی های اندرویدی از ابزار داخلی برای ضبط ویدیو از صفحه نمایش بهره می برند. در هر صورت بعد از مدت ها انتظار، این قابلیت به اندروید 11 اضافه شده است.

برای بهره گیری از این ابزار، کافی است با پایین کشیدن انگشت به بخش تنظیمات سریع یا Quick Settings مراجعه کنید و بر آیکون Screen Record ضربه بزنید. همچنین می توانید امکان ضبط صدا به وسیله میکروفون و نمایش تاچ های انجام شده بر روی نمایشگر هم فعال کنید.

رابط کاربری جدید برای ثبت اسکرین شات

این یک تغییر مهم نیست اما در هر صورت هنگام ثبت اسکرین شات در نسخه بتا اندروید 11 با ظاهر جدیدی روبرو می شوید. بعد از ثبت اسکرین شات، تصویر موردنظر در سمت چپ بخش پایینی قرار می گیرد و به دو گزینه برای اشتراک گذاری یا ویرایش دسترسی دارید. همچنین برای بستن آن می توانید بر علامت ضربدر ضربه بزنید.

کنترل های جدید برای گجت های هوشمند

با نگه داشتن دکمه پاور، منو جدیدی نمایش داده می گردد و علاوه بر ثبت کارت های اعتباری مربوط به Google Pay، از این بخش می توانید گجت های هوشمند خانگی خود را کنترل کنید. در حال حاضر فقط Google Home از این تعیینه پشتیبانی می نماید و دیگر توسعه دهندگان می توانند از این API جدید بهره ببرند.

قرارگیری اپلیکیشن های پیشنهادی در هوم اسکرین

در اندروید 9 به بعد، کاربران می توانند در بخش فوقانی app drawer به اپلیکیشن های پیشنهادی دسترسی داشته باشند. اما حالا در اندروید 11 این اپلیکیشن ها به هوم اسکرین منتقل می شوند.

بعد از نصب نسخه بتا اندروید 11، از شما خواسته می گردد این ویژگی را فعال کنید. با این کار، اپلیکیشن هایی که گوگل فکر می نماید قرار است از آن ها بهره ببرید، در بخش پایینی هوم اسکرین قرار می گیرند. با توجه به نحوه استفاده شما از گوشی، ترکیب این اپلیکیشن ها تغییر پیدا می نماید. ضمناً با مراجعه به بخش Home Settings می توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.

بهبود کنترل پخش فیلم و موسیقی

در اندروید 11 در بخش کنترل مربوط به پخش فیلم و موسیقی به راحتی می توانید خروجی مربوط به صدا را تعیین کنید. کافی است در Quick Settings در قسمت مدیاپلیر بر آیکون گوشی ضربه بزنید تا بتوانید اسپیکر گوشی یا دیگر گجت های وصل شده با بلوتوث را برای پخش صدا معین کنید.

همچنین طراحی کنترل پخش مدیا هم تغییر پیدا نموده و حالا با مراجعه به Quick Settings می توانید ببینید که این بخش در قسمت فوقانی نمایش داده می گردد.

مجوزهای یک بارمصرف

گوگل در اندروید 11 بار دیگر توجه ویژه ای به موضوع مجوزهای اپلیکیشن ها نشان داده است. در این نسخه جدید می توانید برای هر اپلیکیشنی که خواهان مثلا دسترسی به میکروفون است، فقط برای یک بار این مجوز را ارائه دهید. این یعنی هنگام استفاده از اپلیکیشن این مجوز کار می نماید ولی به محض خروج از آن، از کار می افتد.

ریست اتوماتیک مجوزها

یکی دیگر از قابلیت های جذاب اندروید 11 هم auto-reset feature نام دارد. به صورت خلاصه، اگر برای یک اپلیکیشن مجوزهای موردنظر را تایید کنید ولی برای مدتی از آن اپ استفاده نکنید، این مجوزها به صورت اتوماتیک حذف می شوند. در این صورت، یک نوتیفیکیشن به نمایش درمی آید و در صورت استفاده از اپ مذکور، بار دیگر از شما خواسته می گردد که این مجوزها را تائید کنید.

دیباگ کردن گوشی به صورت بی سیم

این قابلیت جدید به کاربران اجازه می دهد که به صورت بی سیم دستورهای ADB را از کامپیوتر به گوشی اندرویدی خود ارسال نمایند؛ فقط کافی است هر دو آن ها به یک شبکه وای فای متصل باشند. پیش از این برای انجام چنین کاری، افراد باید کامپیوتر را با سیم به گوشی وصل می کردند.

منبع: Android Central

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6454

به "با قابلیت های جدید اندروید 11 آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با قابلیت های جدید اندروید 11 آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید