اولین تصاویر دیدنی از مقبره خشایارشا هخامنشی

به گزارش جعبه مهر، خشایارشا پنجمین پادشاه دوران هخامنشی و فرزند داریوش اول و آتوسا (دختر کوروش هخامنشی) بود؛ بنابراین او علاوه بر این که در زمان خود شاه بزرگی محسوب می شد، نوه کوروش کبیر هم بود.

اولین تصاویر دیدنی از مقبره خشایارشا هخامنشی

اخیرا بازسازی نقش رستم در نزدیکی مرودشت استان فارس، باعث شده تا اولین عکس ها از مقبره خشایارشا هخامنشی در داخل نقش رستم منتشر گردد که در ادامه می توانید این تصاویر را مشاهده کنید.

به تازگی اولین عکس ها از مقبره خشایارشا هخامنشی منتشر شد که تماشای آن ها خالی از لطف نیست. به همین بهانه قصد داریم در این مطلب، علاوه بر مرور این عکس ها و جزئیات آرامگاه این پادشاه بزرگ و مشهور در تاریخ ایران، نگاهی به سرگذشت او بی اندازیم. شکل نوشتاری نام این پادشاه هخامنشی، خشایارشا است.

برخی افراد تصور می کردند که این نام برای پرهیز از استفاده کلمه شاه به این شکل نوشته می گردد؛ اما واقعیت این است که نام اصلی این پادشاه باستانی ایران، خشای آرشا بوده که بعدا به شکل خشایارشا درآمده است. خشای به معنی فرمانروا و آرشا به معنی قهرمان یا مرد است.

خشایارشا پنجمین پادشاه دوران هخامنشی و فرزند داریوش اول و آتوسا (دختر کوروش هخامنشی) بود؛ بنابراین او علاوه بر این که در زمان خود شاه بزرگی محسوب می شد، نوه کوروش کبیر هم بود. آتوسا، دختر کوروش و همسر داریوش یکم، یکی از برجسته ترین زنان در تاریخ ایران باستان است که در سال 475 پیش از میلاد درگذشت و آرامگاه او در نقش رستم در کنار داریوش بزرگ واقع شده است. آتوسا به ابهت و اقتدار مردانه داشتن مشهور بود و با همین اقتدار و نفوذ خود بود که فرزند خود یعنی خشایارشا را به پادشاهی ایران رساند؛ چرا که خشایارشا، فرزند ارشد داریوش اول نبود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، خشایارشا در سال 486 پیش از میلاد و پس از مرگ داریوش بزرگ، در حالی که 34 سال سن داشت به پادشاهی رسید. استر که یکی از معروف ترین زنان یهود در عهد باستان بود به عنوان همسر خشایارشا معرفی شده است. استر، اکنون در همدان و در کنار مزار عمویش، مردخای دفن شده است و مزار آن ها با نام استر و مردخای شناخته می گردد.

خشایارشا در طول دوران سلطنت 20 ساله خود به قلمرو های بزرگی مثل مصر و بابل که در آن موقع تحت حکومت هخامنشیان بود لشگرکشی کرد تا شورش هایی که در آنجا ایجاد شده بود را از بین ببرد. سپس وی کار ناتمام داریوش بزرگ را تمام کرد و با لشگر عظیمی به یونان یورش برد و آتن را تصرف کرد. جنگ های خشایارشا برای یونان معروفیت زیادی دارد و برخی از این نبر ها به شکل افسانه درآمده اند.

حتی فیلم ضد ایرانی 300 به کارگردانی زک اسنایدر نیز از روی یکی از نبرد های خشایارشا با 300 سرباز اسپارتی ساخته شده است که البته در این فیلم، واقعیت های تاریخی نمایش داده نمی گردد و فیلم به سمت وسوی تخیلی بودن پیش رفته است.

تصویری که فیلم 300 از خشایارشا نشان داد!

خشایارشاه به مدت 20 سال و تا سال 465 پیش از میلاد مسیح بر تخت سلطنت نشست و در این سال، در خوابگاه خودش به دست اردوان، رئیس گارد شاهنشاهی و یک خواجه به نام میترا یا اسپنت میترا که با هم هم دست شده بودند، کشته شد. اردوان سپس باعث مرگ داریوش، پسر بزرگ خشایارشا نیز شد و حتی برای مدتی نیابت سلطنت را در دست گرفت و در نهایت اردشیر، پسر سوم خشایارشا، پادشاه ایران شد.

حالا که درباره خشایارشا و سرگذشت این پادشاه ایران باستان خواندیم، بیایید نگاهی به مقبره او در نقش رستم بیندازیم که اکنون برای اولین بار تصاویری از آن منتشر شده است. اخیرا نقش رستم در نزدیکی مرودشت استان فارس تحت بازسازی نهاده شد و این اتفاق باعث شد برای اولین بار تصاویری از آرامگاه خشایارشا در داخل نقش رستم منتشر گردد که تماشا این تصاویر برای تمام ایرانیان و حتی خارجی های دوست دار تاریخ باستان، می تواند بسیار مجذوب نماینده باشد.

در ادامه، شما را به تماشای عکس های مقبره خشایارشا هخامنشی دعوت می کنیم و توضیحاتی را درباره هر یک از این تصاویر ارائه خواهیم داد.

عکس های مقبره خشایارشا هخامنشی

اطراف نقش رستم با این داربست ها محصور شده و بازسازی هایی روی این مکان تاریخی انجام شده است. گفته می گردد در این بازسازی ها از جدیدترین و به روزترین روش ها استفاده شده است.

در داخل این حفره، آرامگاه خشایارشا واقع شده است

یک سنگ یکپارچه بزرگ، روی قبر خشایارشا را پوشانده است. این سنگ روی یک تخت گاه سنگی نهاده شده که احتمالا پیکر خشایارشا نیز در زیر این تخته سنگ بزرگ قرار داشته است

این تصویر کاملی از داخل مقبره خشایارشا است که سه فضای گنبدی شکل، داخل این آرامگاه را تشکیل داده است

در پشت این قسمت که آرامگاه خشایارشا است، دو قبر دیگر دیگر وجود دارد که اطلاعاتی از هویت آنها در دست نیست

روی مقبره خشایارشا، حفره ای وجود دارد که ظاهرا سربازان اسکندر مقدونی پس از فتح این منطقه، حفره مذکور را ایجاد نموده اند تا داخل قبر را خالی نمایند. در حال حاضر هیچ چیزی در داخل قبر وجود ندارد. برای به حرکت درآوردن سنگ قبر آخر، فضای کافی وجود داشته و به همین علت با به حرکت درآوردن سنگ ها، هر سه قبر موجود در این آرامگاه به طور کامل تخلیه شده اند

نقش خشایارشا در بالاترین نقش آرامگاه دیده می گردد و روبه روی آن نیز اهورامزدا دیده می گردد که در مقابل خشایارشا ایستاده است

پایین تر از نقش خشایارشا و اهورامزدا، نقش 28 نفر دیده می گردد که به نماد 28 ساتراپی هخامنشی زیر تخت را بلند نموده اند. این نقش ها هنوز هم پس از قرن ها بسیار واضح هستند و حتی می توان تشخیص داد که لباس و صورت این افراد به چه سرزمین هایی تعلق دارد

در سمت راست آرامگاه نیز نقش افرادی دیده می گردد که در حال مناجات هستند و جلوی دهانشان را گرفته اند

در نهایت در سمت چپ، نقش سربازان هخامنشی به چشم می خورد

منبع: فرادید
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11275

به "اولین تصاویر دیدنی از مقبره خشایارشا هخامنشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصاویر دیدنی از مقبره خشایارشا هخامنشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید