اسپیس ایکس نخستین پرواز فضایی تمام شهروندی تاریخ را انجام می دهد

به گزارش جعبه مهر، با پیوستن دو شهروند دیگر به برنامه نخستین پرواز فضایی تمام شهروندی تاریخ، اکنون اسپیس ایکس برنامه هایی را برای آموزش آنان پی می گیرد تا ضمن پرتاب در اواخر سال 2021 عصر تازه ای در صنعت گردشگری فضایی شروع گردد.

اسپیس ایکس نخستین پرواز فضایی تمام شهروندی تاریخ را انجام می دهد

یک استاد علوم زمین و یک تحلیلگر داده های هوافضا دو شهروندی هستند که در تیم چهار نفره نخستین پرواز فضایی تمام شهروندی، حضور خواهند داشت. مأموریتی که جرارد آیزاک من (Jared Isaacman) کارآفرین میلیاردر در حقیقت آن را به عنوان یک فعالیت خیرخواهانه انجام خواهد داد.

او بنیانگذار و مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیکی شیفت4 پیمنت (Shift4 Payments) است و مبلغ بالایی را در اختیار ایلان ماسک مدیر عامل اسپیس ایکس قرار می دهد تا خودش و سه نفر دیگر را با کپسول سرنشین دار دارگون به مدار زمین ببرد. یپش بینی می گردد که این پرواز زودتر از 13 سپتامبر (22 مرداد) انجام نگردد و از زمان پرتاب تا بازگشت سه تا 4 روز طول بکشد.

آیزاک من 38 ساله به خبرنگاران گفت: وقتی این مأموریت کامل شد، مردم آن را آنالیز خواهند کرد و درباره آن به عنوان نخستین باری که مردم عادی می توانند به فضا بروند، صحبت می نمایند.

این مأموریت با نام الهام بخش4 (Inspiration4) در درجه نخست برای افزایش آگاهی و حمایت از یکی از جاهای مورد علاقه آیزاک من، بعنی بیمارستان تحقیقات بچه ها سنت جود (St. Jude Childrens Research Hospital) است که یک مرکز پیشرو در درمان سرطان محسوب می گردد. او پیش از این هم 100 میلیون دلار به این مؤسسه داده است.

آیزاک من به عنوان فرمانده این مأموریت فعالیت خواهد داشت و در ماه فوریه (اسفند) هیلی آرکنو (Haley Arceneaux) 29 ساله، دستیار پزشکی بیمارستان سنت جود را که خود یک نجات یافته از سرطان استخوان است، به عنوان نخستین همراه خود انتخاب کرد.

در نهایت روز سه شنبه دو سرنشین دیگر هم اعلام شدند. کریس سمبروسکی (Chris Sembroski) 41 ساله که کارمند صنعت هوافضا در سیاتل است و پیشکسوت نیروی هوایی آمریکا محسوب می گردد به وسیله قرعه کشی انتخاب شده است. این فرآیند انتخاب از بین 72 هزار متقاضی صورت گرفته و 113 میلیون دلار یاری اقتصادی برای بیمارستان سنت جود جمع آوری نموده است.

سیان پراکتر (Sian Proctor) کارآفرین و استاد 51 ساله علوم زمین در کالج انجمن کوه جنوبی (South Mountain Community) در فینیکس (Phoenix) هم که زمانی نامزد فضانوردی ناسا بود به طور جداگانه به وسیله یک مسابقه کسب وکار آنلاین که توسط شیفت4 پیمنت برگزار گردید، به عنوان دیگر سرنشین این پرواز انتخاب شد.

هر چهار نفر تحت آموزش های گسترده ای قرار می گیرند که از روی برنامه آموزشی فضانوردان ناسا برای آماده سازی مأموریت های اسپیس ایکس، الهام گرفته است.

مأموریت Inspiration4 ممکن است دوره تازه ای را در پرتاب های فضایی رقم بزند اما این تنها پرتاب موشک سرنشین دار غیرنظامی و شهروندی نیست. میلیاردر انگلیسی ریچارد برانسون (Richard Branson) مدیرعامل ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) هم در حال ساخت یک هواپیمای فضایی برای انجام سفرهای تجاری به مدار زمین است.

علاوه بر این اسپیس ایکس میخواهد یک پرتاب جداگانه را احتمالا سال آینده با همراهی یک فضانورد بازنشسته ناسا، یک خلبان جنگنده سابق و دو نفر دیگر با همکاری شرکت خصوصی پرواز فضایی آکیسم اسپیس (Axiom Space) انجام دهد. همچنین میلیاردر ژاپنی یوساکو مازاوا (Yusaku Maezawa) در سال 2023 با یاری این شرکت به مدار ماه سفر کند.

هزینه های دریافت شده برای این پروازها به اسپیس ایکس یاری می نماید تا توسعه موشک جدید و سنگین استارشیپ (Starship) خود را برای سفر به ماه و مریخ تأمین کند. این موشک هم اکنون در مراحل آزمایشی واقع شده است و تازه ترین نمونه آن با نام SN11 در روزهای گذشته هنگام آزمایش منفجر شد.

به گفته مدیران مأموریت Inspiration4، این برنامه چیزی بیش از یک سواری فضایی برای ثروتمندان است و خدمه پرواز در طول سفر کوتاه خود تعدادی آزمایش علمی را که هنوز معین نشده است هم انجام خواهند داد.

عکس کاور: چهار سرنشین پرواز فضایی Inspiration4 اسپیس ایکس

Credit: SpaceX

منبع: Reuters

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9589

به "اسپیس ایکس نخستین پرواز فضایی تمام شهروندی تاریخ را انجام می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیس ایکس نخستین پرواز فضایی تمام شهروندی تاریخ را انجام می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید