آیین یادبود فراغی، شاعر پرآوازه ترکمن برگزار گردید

به گزارش جعبه مهر، آیین گرامی داشت دویست و هشتاد و هفتمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن روز سه شنبه 6 خرداد باحضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و بعضی مدیران منطقه برگزار گردید.

آیین یادبود فراغی، شاعر پرآوازه ترکمن برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، فرماندار مراوه تپه قبلا گفته بوده که این آیین سال جاری به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی گردد.

امانگلدی ضمیر، شیوع ویروس کرونا و تقارن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با ایام ولادت مختومقلی فراغی را دو علت اصلی لغو آیین گرامی داشت این شاعر شهیر و عارف نامی ترکمن اعلام نموده بود.

با این حال امروز سه شنبه 6 خرداد، آیینی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، فرمانداران مراوه تپه، گمیشان و بندرترکمن، شهرداران گنبدکاووس و مراوه تپه و بعضی شاعران، ادیبان و هنرمندان ترکمن منطقه برسر مزار مختومقلی فراغی در روستای آق توقای برگزار گردید و شرکت کنندگان به مقام عرفانی، ادبی و دینی این شاعر شهر ترکمن ادای احترام کردند.

همچنین در این آیین علاوه بر سخنرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و فرماندار مراوه تپه در وصف زندگی و شخصیت عرفانی و ادبی مختومقلی فراغی و شعرخوانی تعدادی از شاعران ترکمن، چند هنرمند هم به نوازندگی و خوانندن اشعار این شاعر ترکمن پرداختند.

  • آشنایی با موسیقی نواحی گلستان

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با سال 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس به دنیا آمد. وی پس از 57 سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر عظیم ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلندآوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است. دیوان شعر او نیز تا به امروز به چندین زبان زنده جهان از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

حدود چهار دهه است که مراسم عظیمداشت این چهره ادبی ترکمن در دهه سوم اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی و ادبی ایران و بعضی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در محل آرامگاه این شاعر و نیز در بعضی شهرهای ترکمن نشین استان گلستان برگزار می گردد.

مراسم گرامی داشت مختوقلی فراغی در سال های اخیر و در قالب همایش های علمی، در بعضی مراکز آموزش عالی منطقه و تهران نیز برگزار گردیده بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6743

به "آیین یادبود فراغی، شاعر پرآوازه ترکمن برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین یادبود فراغی، شاعر پرآوازه ترکمن برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید